Isnin, 28 Mei 2012

Akhirnya....Dari Hong Kong ke Malaysia

Cerita ni minggu lepas punya tapi disebabkan keinginan aku nak bercerita aku pun tulis la jugak.
Pada hari Rabu minggu lepas (23 Mei),sesuatu yang akan tunggu-tunggu telah berlaku.
Apa dia eh?
Setelah hampir 21 hari menunggu akhirnya barangan yang aku beli dari Hong Kong tiba jugak di hadapan rumah aku.
Alangkah gembiranya hati ini setelah mendapat apa yang dihajati.
Yang ni kira macam kejutan la sebab aku tak jangka pun barang tu akan sampai awal.Aku ingat dalam sebulan baru sampai.

Penerimaan barang tu tak da beza apa.Hanya dengan menandatangani surat apa entah yang diberi oleh abang posmen (Surat Pengesahan Penerimaan),aku sekarang memiliki barangan tersebut.
Apakah barangan tersebut?
Barangannya adalah rahsia.hahaha.Tak penting pun bagitau.

Kenapa beli dari Hong Kong?
Mudah saja,sebab barangan tu tiada dijumpai di Malaysia.Jenuh aku pusing satu daerah Manjung dan menerjah ke laman web yang menjual barangan Malaysia,tetapi masih tak menjumpai jugak.Akhirnya aku membuat keputusan untuk membeli barang itu dari negara yang terkenal dengan syurga segala barangan iaitu China.
Aku buat pembelian online la apa lagi?

Tak takut ke buat belian atas talian ni?
Tips mudah apabila berbelanja atas talian adalah pastikan kedai online adalah kedai yang telah disahkan dan juga terkenal.Lagi satu pastikan kedai itu menggunakan bayaran secara Paypal.Buat pengetahuan aku beli kat ebay je..Ebay ni memang dah terkenal dah sebab dia memang menjaga keselamatan pembeli dan penjual.Jika barang yang telah dibayar tidak diterima dalam tempoh yang ditetapkan,bayaran balik boleh dituntut.Ebay ni terms dia semua ok,adil dan saksama terhadap pembeli dan pembekal.
Secara keseluruhannya,aku tak tajut tapi masih berdoa kepada Allah.

Kenapa 21 Hari ? Lama gila tu?
Sebab aku malas nak bayar kos penghantaran.Sesetengah penjual akan menanggung perbelanjaan penghantaran yang murah.Bila penghantaran murah,maknanya sampai pun lambat.Aku tak kisah sangat sebab aku bukannya nak barang tu cepat-cepat.
Sesetengah orang yang tak boleh duduk diam selagi barang tak sampai boleh menggunakan penghantaran pantas seperi FeDex (ikut penjual) yang mengambil masa 2-3 hari masa berkerja dengan tambahan kos sebanyak RM70-RM100 lebih kurang.
Untuk penghantaran separa pantas (9-12 hari),harganya adalah RM30-50.
Jadi disebabkan keturunan aku semua kedekut,aku pun lepak je takyah bayar untuk kos penghantaran.

Apa bahan-bahan nak beli online ni?
Ni semua berdasarkan aku punya yer

Debit Card RHB Bank
RHB Online Banking Untuk Semak Penyata Duit Keluar Masuk
Akaun Paypal Online (Percuma)
Akaun Ebay (Percuma)

Itu je la.Kalau dah semua ni maknanya anda dah bersedia untuk membeli-belah secara atas talian.
Bukan beli barang saja,bayar bil,topup,beli tiket wayang,semua boleh.

Tapi hati-hati yer,bila da mudah ni,mula la rambang mata,nak beli itulah,inilah..haha
Jangan sampai bankrap sudah...

Berikut adalah gambar-gambar bukti pembelian aku 



Itu je gambarnya...hehehe

Terima kasih kerana membaca yer =)


0 ulasan:

Catat Ulasan

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Blogger Wordpress Gadgets